lørdag den 14. juli 2012

WOW-vafler fra Fjellerup Strand!

Allerførst på sommeren fik vi vores portion af sommervarme på Madeira, så derfor tog vi det forholdsvis roligt, da det danske sommervejr bestemt ikke viste sig fra sin mest venlige side i den uge, hvor vi var de heldige beboere i Toms personalesommerhus ved Fjellerup Strand på Norddjurs.

Jeg har aldrig ferieret på Norddjurs før, men det kunne jeg da sagtens  gøre igen :-) Udover at naturen er dejlig, så er der masser af forlystelser og aktiviteter at kaste sig over – både helt i nærlandet ved Fjellerup, men også indenfor absolut acceptabel køreafstand :-)

Vi fik bl.a. besøgt Djurs Sommerland, Den Gamle By, Kattegatcentret og Randers Regnskov – og mere lokalt et ”Blå Flag-center”, et mosebrugsmuseum (som både havde et kørende veterantog og klappekaniner ;-)), stranden (naturligvis – dejlig, dejlig :-)) og – ikke mindst!! – det lokale vaffelbageri :-)

Ved det første besøg hos Vaffelbageriet stod vi i en kæmpekø og undrede os lidt over alles trang til at købe butikkens allerstørste vaffel – I ved, den dér KÆMPE supervaffel, som de fleste iskiosker har, til et gigantisk beløb, og som kun købes af folk på polterabend eller ved et væddemål eller lign. :-) Men hos vaffelbageriet kom alle tøffende ud af døren med en KÆÆÆÆÆÆÆÆÆMPE vaffel i hånden!??

Det viste sig så simpelthen, at det var stedets kendetegn: De gigantiske (og i øvrigt hjemmebagte :-)) vafler :-) Jeg fik mig én med 2 kugler og guf til den horrible pris af 24 kr. og den var SÅ stor, at jeg gav fortabt under halvvejs, hvorefter sønnen tog over og alligevel røg der en pæn del af vaflen i skraldespanden – og ja, jeg ved godt, at man ikke skal støtte madspild; men undskyld jeg siger det: Den vaffel alene var turen til Fjellerup Strand værd! :-)


Og apropos vaflen, så var den også årsag til, at jeg endelig overgav mig ift. guf. Har ellers altid – som inkarneret sjællænder – ment, at jyderne havde misforstået noget ved at pløre lyserødt flødebolleskum ovenpå en vaffelis i stedet for flødeskum og syltetøj, som vi jo forventer her på Djævleøen :-) Men Vaffelbageriets guf var altså bare GUF! :-) Så til mine sjællandske guf-hadende fæller vil jeg bare sige: Prøv det :-) Opskriften kommer her:

Guf

Ingredienser:
3 æggehvider
1 dl vand
250 gram sukker
Rød frugtfarve

Fremgangsmåde:
Æggehviderne blandes med rød frugtfarve og derefter piskes stive (så bliver det lyserødt).
Vand og sukker koges til sukkeret er helt opløst.
Sukkermassen hældes langsomt - i en tynd stårle - i de piskede hvider, mens der piskes kraftigt.
Pisk godt til du når den rette "guffede" konsistens :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...